tennisnews.gr - Το Τένις στην Ελλάδα | Τσιτσιπας - Σακκαρη

Διαφήμιση
Διαφήμιση
 

Να σκέφτεσαι ή να μην σκέφτεσαι στους αγώνες;

E-mail Εκτύπωση

Σε θέματα Αθλητικής Ψυχολογίας μπαίνει ο Βασίλης Καραδημητρόπουλος στο άρθρο του "Προσδοκίες, αυτοπεποίθηση και η προσέγγιση του να μη σκέφτεσαι"  στο inoutcourt.gr προσπαθώντας να απαντήσει στο παρακάτω πολύ σημαντικό ερώτημα ψυχολογικής προετοιμασίας για έναν αγώνα:

"Κάποιες φορές όταν περιμένεις να είσαι πολύ καλός και έχεις πολύ αυτοπεποίθηση, συνήθως αυτό γίνεται μειονέκτημα και η συνταγή είναι η μετριοφροσύνη. Ισχύει κάτι τέτοιο;"

Εδώ υπάρχουν δύο προσεγγίσεις που μπορεί να συναντήσει κάποιος. Η πρώτη είναι γνωστή σαν «θετική σκέψη», που απλά σημαίνει να έχεις αυτοπεποίθηση. Η ιδέα είναι ότι αν πηγαίνεις για πολλά, θα πετύχεις πολλά. Αυτή η προσέγγιση είναι καλή πριν τον αγώνα, γιατί σου δίνει ενέργεια για να ξεκινήσεις. Κατά τη διάρκεια του αγώνα όμως συμβαίνουν δεκάδες πράγματα που σου δείχνουν ότι αυτό το σκεπτικό δεν είναι εφικτό.

 

Για παράδειγμα μπορεί να κάνεις double fault σε ένα break/set point και να χάσεις το σετ. Αυτό αμφισβητεί τις θετικές σκέψεις που έκανες πριν τον αγώνα:

  • Έχω καλό δεύτερο σερβίς
  • Σερβίρω καλά υπό πίεση
  • Είμαι δυνατός πνευματικά
  • Μπορώ να τα καταφέρω ακόμα και σε μεγάλους πόντους
  • Πρέπει να νικήσω τον αντίπαλο σε δύο σετ

Ξαφνικά ότι έχεις χτίσει μ' αυτόν τον τρόπο, κλονίζεται εξαιτίας ενός πόντου! Αν παίξεις έναν αγώνα τριών σετ, μετά από πολλούς αγώνες δε θα πιστεύεις πολύ στον εαυτό σου. Γι' αυτό οι περισσότεροι ψυχολόγοι μιλούν για «πνευματική δύναμη». Με αυτόν τον όρο εννοούν να αντιστέκεσαι και να πολεμάς αυτές τις σκέψεις που προσπαθούν να νικήσουν τη θετική σκέψη.

Πρέπει να πείσεις τον εαυτό σου, να τον ενθαρρύνεις να συνεχίσει, να συνεχίσεις να προσπαθείς ακόμα κι όταν χάνεις κι ένα μέρος σου πιστεύει ότι ίσως δε χρειάζεται να σπαταλήσεις τόση ενέργεια αφού θα χάσεις έτσι κι αλλιώς.

Η δεύτερη προσέγγιση είναι γνωστή ως «χωρίς να σκέφτεσαι». Σε αυτή την προσέγγιση μαθαίνεις να μη σκέφτεσαι ή πιο πρακτικά να διώχνεις τις σκέψεις μόλις εμφανιστούν. Διότι οτιδήποτε σκεφτείς για τον εαυτό σου, το παιχνίδι κ.α. μπορεί να αποδειχθεί λάθος.

Σύμφωνα με το παραπάνω παράδειγμα:
"Σερβίρω καλά υπό πίεση. Αλλά έκανες double fault σε set point."

Το μυαλό σου αυτό θα σου πει, ακόμα κι αν στα τελευταία 6 παιχνίδια δεν έκανες ξανά double fault σε set point.

"Είμαι πνευματικά δυνατός. Αλλά έκανες double fault επειδή ήσουν αγχωμένος!"
Το μυαλό σου αυτό θα σου πει και θα συνεχίσει να στο λέει, ακόμα κι αν 8 λεπτά αργότερα δεν έχασες δεύτερο σερβίς και δεν ήσουν αγχωμένος.

Λοιπόν; Είσαι πνευματικά δυνατός ή όχι; Ποια θεωρία που σε αφορά είναι η σωστή; Όπως μπορείς να δεις μπορούμε να παίξουμε αυτό το παιχνίδι με ΚΑΘΕ σκέψη / συμπέρασμα στο μυαλό. Κανένα δεν είναι 100% αλήθεια.

Το οποίο σημαίνει ότι δε μπορείς να ΒΑΣΙΖΕΣΑΙ σε αυτές τις σκέψεις και τα συμπεράσματα τους.

Έτσι έρχεσαι σε ένα λογικό συμπέρασμα πως οτιδήποτε σκέφτεσαι κατά τη διάρκεια ενός αγώνα δε θα σε βοηθήσει. Αντίθετα, μπορεί να σε πληγώσει. Αν θες να εξουδετερώσεις οτιδήποτε δε σε βοηθάει, απλά μην το σκέφτεσαι.

Με αυτόν τον τρόπο παίζεις το καλύτερο που μπορείς. Κι όταν τελειώσει ο πόντος, απλά παίξε τον επόμενο όσο καλύτερα μπορείς.

Ξανά και ξανά... μέχρι να τελειώσει ο αγώνας.

Αυτή η δεύτερη προσέγγιση σε βοηθά να παίζεις χωρίς κάτι να σε αποσπά, συναισθηματικές μεταπτώσεις, σωματική πίεση κ.ά.

Αυτή είναι η θεωρία.
Για να το κάνεις πράξη πρέπει να ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ τη σκέψη σου, να γνωρίζεις καλύτερα τι σκέφτεσαι και να ελέγχεις αν είναι αλήθεια.
Θα αντιληφθείς ότι δεν είναι αλήθεια και αυτή η διαπίστωση θα σε βοηθήσει να διώξεις αυτές τις σκέψεις. Αρχικά, μπορείς να το κάνεις μόνο ΜΕΤΑ τον αγώνα. Αργότερα, θα μπορείς να το κάνεις όταν αλλάζεις γήπεδο. Έπειτα θα μπορείς να κάνεις αυτόν τον γρήγορο έλεγχο και να διώχνεις τις σκέψεις ανάμεσα στους πόντους. Τελικά αφού συνεχίσεις να διώχνεις τις σκέψεις για κάποιο διάστημα (ίσως καναδυό χρόνια), ΣΤΑΜΑΤΟΥΝ να εμφανίζονται. Έχεις εκπαιδεύσει το μυαλό σου να είναι πιο ήσυχο.

Αυτός είναι ο τρόπος να κάνεις το μυαλό σου τον καλύτερο σύμμαχο σου, κι όχι εχθρό σου. Αυτή η διαδικασία είναι ένα ταξίδι και μάλιστα πολύ ενδιαφέρον. Tελικά αρχίζεις να αμφισβητείς όλες τις σκέψεις και τα πιστεύω για τον εαυτό σου και τη ζωή, και κοιτάς αν βγάζουν νόημα κι αν είναι αληθινά.

Technical advice από τον Βασίλη Καραδημητρόπουλο...

 
Διαφήμιση
Technical advice από τον Βασίλη Καραδημητρόπουλο...
Technical advice από τον Βασίλη Καραδημητρόπουλο

Ο Βασίλης Καραδημητρόπουλος γεννήθηκε στην Πάτρα το 1978 και είναι πτυχιούχος του Τμήματος Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού Αθηνών με ειδικότητα στην αντισφαίριση (2000).

Ασχολείται από το 1999 με την προπονητική και με την οργάνωση-λειτουργία προγραμμάτων ανάπτυξης για παιδιά προσχολικής και σχολικής ηλικίας καθώς και για ενήλικες.

Από το 2003 ασχολείται με το πλέξιμο ρακετών tennis-squash και έχει συμμετάσχει σε πολυάριθμα πανελλαδικά και διεθνή πρωταθλήματα.

Είναι κάτοχος πτυχίου διαιτησίας αντισφαίρισης level 1 (2000).

Το 2008 καθιέρωσε με τους συνεργάτες του την προπονητική ομάδα InOutCourt καθώς και την ιστοσελίδα www.inoutcourt.gr . Το 2012 δημιούργησε με την προπονητική ομάδα την InOutCourt Tennis Academy στην Πάτρα, όπου και διδάσκει.

Στοιχεία επικοινωνίας: +306944681520, vasilistennis@gmail.com, www.inoutcourt.gr.

Διαφήμιση
Διαφήμιση

latest-atp-videos


Διαφήμιση

Διαφήμιση